Pierwszy tydzień nowego roku szkolnego może być trudny zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Przestawienie się z wakacyjnych wojaży na szkolną rutynę zajmuje trochę czasu, przez co nie jest łatwo skupić się na temacie i znów siedzieć nieruchomo w ławce. Z pomocą przyszło nam „Biegane dyktando”. Uczniowie podzielili się w pary. Jedna osoba z pary siedziała i miała za zadanie pisać tekst, który podyktuje jej kolega/koleżanka. Problem w tym, że tekst przyczepiony był do tablicy po drugiej stronie klasy, a uczeń, który miał go podyktować partnerowi, musiał do niego podbiegać, zapamiętać jak najdłuższy fragment i podyktować go tak, aby zapis był poprawny - zwracając uwagę na ortografię i interpunkcję. Zabawa była przednia, zwłaszcza gdy uczniowie zapominali tekstu w połowie drogi i musieli się wracać po kilka razy do tablicy. Uczyli się też w ten sposób pracy w zespole, bo musieli dyktować tekst w takim tempie, aby kolega /koleżanka byli w stanie zapisać całość. Konkurencja dobiegła końca w momencie, gdy pierwsza para zapisała cały tekst. Następnie uczniowie dostali kartki z oryginalnym tekstem i mieli za zadanie sami siebie sprawdzić -kolorowym długopisem zaznaczyć wszystkie błędy w swojej pracy. Wygrał ten zespół, który miał najmniej błędów.

https://youtu.be/uRJOiZiJt5M

Agnieszka Cegłowska-Lepszy